DAG 2

Vi gick upp tidigt idag igen, halv åtta. Efter att ha ätit lite frukost och gjort oss i ordning var vi färdiga vid 9-tiden och lämnade lägenheten. Vädret idag var ungefär samma som igår, alltså sol och blå himmel! Vår plan för förmiddagen var att filma lite uppe i Parc Güell innan det kom allt för mycket folk, så vi tog bara med videokameran. Efter att ha färdats dit med både metro och till fots var vi framme och självklart var det redan några busslaster japaner på plats! Ett filmteam höll även på att filma något som såg ut som en klädreklam. Men det var mindre folk än igår i alla fall.  Efter att vi filmat i ca en 45 minuter så har vi i alla fall fått ut en halvminut användbar film!

Efter att ha njutit en stund i solen på mosaiksofforna begav vi oss hemåt igen.  Vi har börjat hitta rätt bra i staden nu så man kände sig som en äkta Barcelonabo när man gick tvärs över gatorna mot metron. Vi åkte hem till lägenheten igen och lämnade av videostativet och hämtade systemkameran. Klockan var då runt tolv. Vi valde då att göra ett besök till ”La Pedrera” eller ”Casa Míla” som det även är känt som. Huset, som är det sista Gaudi gjorde till privatpersoner, är verkligen en fantastisk syn. Med den karaktäristiska vågiga fasaden ut mot Barcelonas huvudgata och med de fantastiska skorstenarna på taket är det verkligen något man måste se själv för att förstå hur häftigt huset är! Vi vandrade runt i huset i ca en och en halv timme och lyssnade på en gratis guidad hörlurstur. Det fans otroligt mycket om både Gaudi´s liv och konstverk att kolla på, bland annat de möbler som han designat till huset.

Vi gick sedan ut och tog metron ner till Barcelonas hamn, för att försöka hitta något ställe med god mat. Vi hade bestämt oss för att vi ville ha paella så vi gick och kollade på de olika restaurangernas menyer. Tillslut blev vi indragna på ett ställe precis intill hamnen och innan vi visste ordet av hade vi tydligen redan beställt. Eftersom ingen på restaurangen pratade engelska så fick de bli det det blev. Vi fick direkt en tallrik med paella di mare och bröd till. När vi ätit upp den kände vi oss mätta men då kom de in med nya tallrikar med en stek och pommes frites på. Direkt när vi var färdiga med det frågade de vad vi ville ha till efterrätt och om vi ville ha kaffe. När vi hade ätit upp vår efterrätt ropade vi in notan och vi var lite nervösa över vad det skulle kosta. Det visade sig att hela kalaset bara gick på 20 euro för båda! 3 rätters och kaffe för 100kr per person, riktigt värt pengarna! Och gott var det också!

Sedan satt vi oss ett tag och kollade ut i hamnen och sen så gick vi vidare längs kajen mot en av Barcelonas kändaste gator, La Rambla. Det är en lång gågata med en massa affärer och stånd. Utmattade som vi var sa vi att vi väntar med Ramblan till en annan dag och så vi tog metron hem.

Vi var hemma igen vid halv 6 och sen dess har kvällen gått åt till studier! Det ska tydligen bli regn imorgon så vi funderar på en sovmorgon. Men det får vi se då!

Ciao! // Victor o Fiffi!!